Selkätreenin vaikeus ja lavanhallintaongelmien voittaminen

Aloitin kuntosalilla käymisen joskus 2013. Se oli epäsäännöllisen säännöllistä ilman sen kummempaa tavoitetta. Tykkäsin enemmänkin hengityselimistöä kuormittavista treeneistä, joten en liiemmin treenaillut lihasryhmiä tai ajatellut lihaskasvua.

Jossain vaiheessa kokeilin muutamia laitteita ja tykästyin kahteen liikkeeseen: hauiskääntöön ja reiden ojennukseen. Enkä sitten oikeastaan mitään muuta tehnytkään pitkään aikaan. Molemmat noista liikkeistä oli sellaisia, jossa sai kunnon tuntuman ja poltteen, ja sen takia minusta oli hauskaa ylittää itseäni.

kulmasoutu

Noista ajoista jäljellä ovat yhä edelleen supervahva hauis ja dominoivat reidet. Uusi liikemallinnus ja esimerkiksi pakaran käyttö tuli paljon paljon myöhemmin.

Kiinnostuin fitness-urheilusta ja aloitin valmennuksessa 2015. Siinä alkoikin sitten koko kehon monipuolinen treenaaminen ja sieltä alkoi paljastui aika paljon kaikkea opeteltavaa. Ei enää mennyt läpi pelkän reiden tai hauiksen treenaaminen.

selkäpäivä

Keho oli hyvin tiukasti omaksunut nämä vanhat tavat. Onneksi ihminen on kuitenkin niin viisas, että uusien liikeratojen ja yhteyksien harjoitteleminen on mahdollista. Se vain vie aikaa. Kuten sen nykyisinkin huomaan – vielä useiden, useiden toistojen jälkeen, reisi on pakaraa ”vahvempi”.

Olen aina inhonnut selän treenaamista, koska en ole saanut sinne mitään tuntumaa. Selkä on myös lihasryhmä, jota ei itse pysty treenatessa näkemään. Se aiheuttaa omat haasteensa uuden opettelulle.

selkätreeni

Mind-muscle yhteys on todella tärkeä missä tahansa treenissä, mutta jotenkin vuosien varrella selän kanssa alkoi tuntua, että en vain pääse eteenpäin, vaikka kuinka tätä yhteyttä yritin vaalia. Kiusana oli myös jonkin verran lavanhallintaongelmia eivätkä nekään tietenkään helpottaneet treenin perille menoa.

Lapojen hallintaa saatiin aika hyvin treenattua ihan kivoilla harjoitteilla. Hallinta on parantunut vähitellen ja olen tämän hetken tilanteeseen ihan tyytyväinen, vaikka totta kai jatkossakin aion kiinnittää huomiota siihen.

selkätreeniä

Kun poistetaan kipeysviikot, olen päässyt treenaamaan kovia treenejä nyt sellaisen pari kuukautta ja näiden parin kuukauden aikana selkätreenistä on tullut itselle mieluisin treeni, ja siinä on varmasti myös tullut eniten kehitystä! Tästä olen todella innoissani enkä malta odottaa, että pääsen todistamaan tuloksia seuraavan InBody-mittauksen muodossa!

Kaikkeen tähän on vaikuttanut yhteistreenit valmentajan kanssa, lapojen liikkeen parempi ymmärtäminen, fysioterapia Lupaus-studiolla ja tietenkin itse toistot. Huomasin myös, että selkätreeniin vaikuttaa merkittävästi rintarangan jäykkyys ja rintalihaksien kireys, joten pyrin myös panostamaan kehonhuoltoon entistä enemmän.

Mikä on sun lempparein treeni ja onko se vaihtunut jossain vaiheessa? 🙂

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s