Vuosi 2018 – mikä meni hyvin ja mitä parannan vuodelle 2019?

Salilla treenin jälkeen

Vuosi 2018 oli hyvin pitkälle vielä palautumisen ja jarruttamisen vuosi, sillä ajatukset ja tekeminen olivat oikeastaan syksyyn asti täysin erkauman kuntouttamisessa.

Kesäkuussa tapahtui kuitenkin muutos, sillä silloin olin sopinut ajan Saran vastaanotolle Helsinkiin. Odotukset ja toiveet olivat korkealla, koska halusin tietysti päästä treenaamaan turvallisesti mutta yhtä kovaa kuin ennenkin. Tästä ajattelin kirjoittaa myöhemmin lisää, sillä se tarina vaatii ihan oman postauksensa.

Tapaaminen ja sitä seuranneet tapaamiset olivat kuitenkin käännekohta, koska ymmärsin ettei kehoni erkaumasta huolimatta ole toimintakyvytön ja pystyin itse asiassa suorittamaan melko vaativia liikkeitä, jotka hiljalleen alkoivat tuntua aina vaan helpommilta. Sitä mukaan ohjelmaan tuli uusia ja haastavampia liikkeitä, joissa huomioitiin koko ajan fitnessurheilu ja oma toiveeni kisaamisesta. Sain vihdoin sellaista apua, josta oli oikeasti hyötyä sekä keholle että mielelle!

Kesällä lähinnä liikuttiin mielen takia

Sitten tuli syyskuu ja tein paluuta kuntosalin maailmaan. Se oli mahtavaa. Motivaatio oli korkealla, treenit tuntui sujuvan ja kaikki vaikutti lupaavalta.

Nopeasti tuli kuitenkin aivan järkyttävä väsymys, joka kulminoitui useisiin sairasteluihin. Treenit olivat tauolla.

Marraskuussa pääsimme kauan odotetulle matkalle Arabiemiraatteihin, jossa treenailu oli taas kivaa mutta olo ei silti ihan ollut kohdillaan – aamulla väsytti todella ja keho tuntui jotenkin olevan vielä tukossa. Kirjoitan matkasta ja treenailusta kohteessa myös enemmän omassa postauksessaan.

Abu Dhabissa hotellin kuntosali oli tosi jees!

Paluu töihin oli aika riipaiseva. Hommaa tuntui olevan vieläkin enemmän kuin lähtiessä ja joulukuu vaikutti täysin harmaalta ilman levähdystaukoja. Töitä tehtiin viikonloppuja myöten ja koko kuukausi oli yksi iso suoritus. Stressitasot olivat jo hälyttävissä korkeuksissa ja sieltä se nuhakin vihdoin saapui. Taas oli treenit tauolla.

Joulu tarjosi onneksi muutamia vapaapäiviä ja päätin, että nyt vain levätään ja syödään hyvin ilman painetta treeneistä. Minulla oli aikaa pohtia, mitä haluan tulevaisuudelta oikeasti liittyen fitnessurheiluun ja kuinka voisin mielekkäät asiat saavuttaa ilman loppuun palamista.

Yhteenvetona vuodessa 2018 oli siis hyvää se, että treenit olivat loppuvuodesta jo aika kovia ja se oli juuri sitä, mitä olin kaivannut. Kehitystä kerkesi tapahtua ja siitä olen hyvin kiitollinen. Kokonaisuus koostuu kuitenkin vähän muustakin kuin treeneistä. Josta päästään tähän vuoteen.

Kehityskohteet vuonna 2019

Nukkuminen ja uni. Vanha ongelma unen ja nukkumisen kanssa teki hyvin paluun, kun vuorokauden tunnit eivät riittäneet kaiken tekemiseen. Lisäksi poikani alkoi nukkua kokonaisia öitä vasta äskettäin. Uni oli siis hyvin pitkään katkonaista, laadullisesti huonoa ja riittämätöntä. Tänä vuonna tavoite on vähintään kahdeksan tunnin yöunet niin, että nukkumassa oltaisiin viimeistään 22 mennessä.

Kokonaiskuormitus. Tämä oli aivan liian suurta koko vuoden. Joskus oli niin kiire, että ruokakin jäi syömättä ja siitä aika nopeasti aineenvaihdunta menikin jumiin. Tämä on suurin haaste itselle, koska on niin monia asioita, joita haluan tehdä. Tämä vaatii tarkkaa suunnitelmaa tälle vuodelle, että ei oltaisi enää samassa pisteessä.

Vuodessa oli myös paljon hyvää kehityksen osalta.

Treenit. Kovat treenit eivät ole ikinä olleet vaikeita minulle – rakastan haastaa itseäni sillä alueella. Haluan kuitenkin panostaa vielä enemmän treeneihin laadullisesti, eli laatu korvaa määrän. Tällä tarkoitan yksittäisen treenin kokonaiskestoa, en treenien määrää viikkotasolla.

Kehonhuolto. Auts. Tässä toiseksi suurin kehityskohde vuodelle 2019. Hieronnat ovat nyt olleet aika säännöllisesti mukana mutta olen luvannut ottaa kehonhuollolle aikaa paljon monipuolisemmin. Kaksi pidempää sessiota viikossa, johon sisältyy venyttelyt, rullailut ja liikkuvuusharjoittelu aina kunkin tilanteen mukaan.

Ruokailut. Nämä ovat olleet hyvällä mallilla mutta ongelmana viime aikoina on ollut se, että en ole syönyt tarpeeksi isoja annoksia/aterioita on jäänyt väliin. Ruokailuun vielä siis selkeyttä enemmän ja lisää etukäteissuunnittelua.

Tässäpä ne tärkeimmät. Ensimmäinen viikko vuotta 2019 on ainakin näyttänyt lupaavalta! Teitkö sinäkin jotain lupauksia tälle vuodelle? 🙂

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s