Jumittaako kehitys? Tässä mun vinkit asian korjaamiseksi!

Katsot jälleen peiliin ja olet täysin vakuuttunut, että nyt kehitystä on tapahtunut ison askeleen verran; olethan treenannut todella kovaa ja tehnyt kaiken viimeisen päälle. Silti peilikuva on pieni pettymys, koska ei siellä mitään sen kummallisempaa näy. Epätoivo ja turhautuneisuus ottaa valtaa. Mietit mitä järkeä tässä on, kun mitään ei tapahdu..

Tämä on tilanne, joka vaivaa varmasti jokaista pidempään treenannutta jossain vaiheessa. Alussa kehitys on usein nopeaa mutta sen jälkeen omalle kehitykselle sokeutuu ja sitä on vaikea itse nähdä. Myös itse tiedän tämän tunteen liiankin hyvin.

Tämä on yleensä myös se vaihe, kun tekee mieli luovuttaa. Turhauttaa. Usko loppuu. Riski lopettamiseen ja asioiden muuttamiseen kasvaa. Kun tuo ei näytä toimivan, kokeilen jotain muuta.. Älä! Epämääräinen sompailu ja jatkuva asioiden muuttaminen ei tee tilanteesta yhtään parempaa. Lihaksen kasvattamiseen tarvitaan pitkäjänteistä työtä! Paljon ja kauan! Lisäksi tarvitaan johdonmukaisuutta, seurantaa ja optimointia. Koko palettia ei siis kannata muuttaa ennen kuin tietyn pisteen jälkeen.

Näin vuoden alussa on siis hyvä tarkastella edellisen vuoden kehitystä, ja miettiä onko treenaaminen edes tarpeeksi laadukkaalla tasolla. Jos kaikki osa-alueet vaikuttaisivat olevan kunnossa mutta kehitystä ei silti tunnu tulevan, kannattaa ottaa avuksi muutamia hyväksi havaittuja rutiineja.

Yleensä nimittäin tämä ongelma on katsojan silmissä, sillä kehitystä kyllä tapahtuu mutta se on hidasta, joten sitä on vaikea havaita. Mitä siis voi tehdä? Tässä mun vinkit, joiden avulla luovuttaminen ei tule edes puheeksi.

Valmentaja

Jos et vielä ole hankkinut valmentajaa avuksi, tee se heti! Valmennuksen ei tarvitse olla ns. täysvalmennusta vaan moni valmentaja tekee eri tasoisia sopimuksia, jotta ne palvelisivat kaiken tasoisia treenaajia mahdollisimman hyvin.

Kokeneelle treenaajalle voi riittää konsultointi ja kehityksen seuranta sekä sen pohjalta tehtävät toimenpiteet. Silloin kehitystä katselee omien silmien lisäksi toinenkin silmäpari, joka kyllä näkee kehityksen vaikka sitä ei näkisi itse.

Seuranta

Miten seuraat kehitystäsi? Ihan samalla tavalla kuin muissakin asioissa, myös treenaamisessa tarvitaan mittaamista ja sen pohjalta tehtyjä muutoksia. Kehitys vaatii optimointia ja sitä ei voi tehdä ilman seurantaa.

Hyviä mittareita on erilaiset tietyn väliajoin toistettavat harjoitukset, jossa katsotaan esimerkiksi, onko voimatasoissa tapahtunut muutosta.

Painon seuraaminen voi myös olla hyvä mittari, kun sen yhdistää kokonaisuuteen. Kehonkoostumusmittaukset auttavat kehityksen seurannassa ja niissä kannattaa käydä noin 3-6 kuukauden välein. Paino ei siis yksinään kerro paljoa mutta yhdistettynä muihin mittareihin on se ihan hyvä työkalu.

Treenipäiväkirja

Tämä on todella hyvä apuväline, koska siitä näet tismalleen edellisen treenin tiedot ja pääset lukemaan sinne merkittyjä tietoja milloin tahansa. Päiväkirjaa kannattaa tarkastella muulloinkin, kun vain kirjauksien tekohetkellä. Miksi? No sen takia, että kannattaa suunnitella jo valmiiksi seuraavaa treeniä, niin homma pysyy johdonmukaisena ja selkeänä. Sarjapainojen kasvattaminen on todella helppoa, kun kaiken merkkaa tarkasti treenipäiväkirjaan. Treeniä on tärkeää toki myös analysoida, sillä kaikki ei käy kaikille!

Kehityskuvat

Näitä kannattaa myös ottaa tasaisin väliajoin mutta kannattaa olla tarkkana, että kuvat ovat vertailukelpoisia keskenään. Kuvausolosuhteista kannattaa siis tehdä niin samanlaiset kuin mahdollista!

Jos et näiden jälkeenkään tunnu kehittyvän, kannattaa tarkastella ovatko ne ihan perusasiat kunnossa. 🙂 Toivottavasti näistä oli apua. Hyviä treenejä! 🙂

P. S. Muistathan, että loppujen lopuksi vain itse olet vastuussa kehittymisestä. Eli oma työsi on tärkein, eikä valmentaja tai kukaan muukaan tee työtä puolestasi. Treenaaminen ei ole paperilta lukemista vaan oppien kautta kehittymistä. Se onkin koko touhussa parhainta: oman työn tuloksen näkeminen! 🙂

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s